Hoe gebruik je print in je marketingstrategie?

Als we aan marketing denken, denken we vooral aan wat we online zien of tegenkomen: social media posts, tv-spots, elektronische billboards en nog veel meer. Dat is vooral recent. Maar hoe zit het met het gebruik van printmarketing, bijvoorbeeld flyers of folders? Het gebruik van print is nog steeds effectief in elke marketingstrategie, we geven 9 tips over hoe je print moet gebruiken in je marketingstrategie.

Het gebruik van bedrukte producten is tegenwoordig een rage! Veel bedrijven gebruiken gedrukte producten om hun merk in de markt te promoten. Tegenwoordig gaat bijna alles digitaal, daarom is drukwerk zoals een flyer of brochure die je vast kunt houden veel fijner. Flyers en posters geven mensen veel informatie. Ze gaan langer mee dan een social media-bericht of banneradvertentie op een website en kunnen gemakkelijk worden opgeborgen in een tas, lade of doos. Print geeft uw merk ook een gevoel van geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Bovendien zijn ze goedkoop en gemakkelijk te bestellen en te produceren.Heb je moeite om iets te ontwerpen? Maak je geen zorgen en lees onze blog over Hoe je je poster ontwerpt met 3 eenvoudige tips.

Hier zijn 9 tips over hoe je print kan gebruiken om bijvoorbeeld je merk op de markt te brengen:

Tip #1 Verbeter de strategie

Hoe goed je flyer, folder of brochure ook is ontworpen, alle moeite die je erin steekt, heeft geen zin als het product niet aan de juiste doelgroep wordt getoond. Deel flyers of brochures uit of plaats ze op plekken waar de juiste doelgroep komt. Het is een goed idee om ze uit te spreiden in gebieden waar mensen op iets of iemand wachten, zoals treinstations, ontvangstruimten voor concerten of wachtkamers van tandartsen. Veel mensen pakken een boek of tijdschrift en beginnen te lezen om de tijd te doden. Zorg er dus voor dat uw flyers daar ook geplaatst worden.

Tip #2 Gebruik banners en borden

Een ouderwetse banner of uithangbord is een klassieke reclamemethode voor bedrijven. Het slaagt er altijd in om nieuwe en bestaande klanten aan te trekken, vooral als ze humoristisch en grappig zijn. Zelfs als mensen uw winkel nu niet betreden, zullen ze de boodschap of advertentie onthouden en misschien zelfs via mond-tot-mondreclame verspreiden. Bijvoorbeeld door een foto te maken en deze te delen op social media. Een bord of banner is dus letterlijk het uithangbord van uw winkel of bedrijf.

Tip #3 Directe e-mailmarketing is de sleutel

Tegenwoordig is bijna iedereen zo gewend aan e-mails dat we niet eens de moeite nemen om ze te lezen of te openen. Aan de andere kant is het bezorgen van de post bij je thuis spannender en leuker geworden. Het is de ervaring eromheen. Je kent vast wel het gevoel dat je op een pakketje zit te wachten. Je kijkt er gewoon bijna naar uit. Mensen nemen 3 keer meer de tijd om de flyer of brochure die ze aan de deur krijgen te lezen dan digitaal per e-mail verzonden. Dus ga erop uit en gooi de flyers door de bus! Ontwerp hier je eigen flyer.

Tip #4 Profiteer van evenementen en tentoonstellingen

Evenementen, shows en tentoonstellingen zijn de beste plaatsen om de producten en diensten te presenteren aan potentiële klanten met dezelfde interesses. Het is dan ook de perfecte plek om te netwerken met nieuwe en bestaande klanten. Iedereen die beurzen of tentoonstellingen bezoekt, is een potentiële klant. Overhandig een visitekaartje of brochure voordat ze naar de volgende stand gaan. Klanten zullen je hierdoor onthouden. Bovendien wordt de naam van je merk steeds bekender. Nog niet in bezit van een visitekaart? Maak hier een professionele visitekaart waarmee je kan pronken!

Tip #5 Kortingen en aanbiedingen toevoegen

Iedereen houdt van een goede deal. Voeg een couponcode toe aan een flyer of plaats een voucher tussen de pagina's van een brochure. Kortingen verhogen niet alleen het aantal bestellingen, maar helpen de klant ook om geld te besparen. Het is een win-winsituatie, wie zou daar niet voor kiezen?

Tip #6 Vul giveaways aan met een brochure of flyer

Giveaways zijn altijd een effectieve marketingstrategie. Mensen houden van gratis spullen. Wanneer je een pen of een handcrème uitdeelt, versterk dan de boodschap met een folder of flyer. Het maakt niet uit dat de potentiële klanten momenteel meer bezig zijn met de freebie dan met de brochure of flyer. Als ze eenmaal thuis zijn, nemen ze de tijd om meer over uw bedrijf te weten te komen. Bovendien blijft het verhaal je bij en kunnen potentiële klanten het verhaal ook thuis op hun gemak nalezen of navertellen.

Tip #7 Bouw relaties op met naburige bedrijven

Maak een deal met bedrijven in de regio, vooral met bedrijven in dezelfde sectoren waarin je nu actief bent. Misschien kun je visitekaartjes, flyers, brochures of zelfs merchandise in hun winkel hebben, en ze kunnen er ook wat in je winkel achterlaten. Zo worden hun klanten jouw klanten en vice versa. Daarnaast onderhoud je goede zakelijke relaties.

Tip #8 Complementair printen voor digitale marketingbedrijven

Je kunt zowel print als digitaal gebruiken als marketingstrategie om uw bedrijf te promoten. Waarom niet een kleine teaser toevoegen aan de volgende e-mailcampagne over een flyer of geschenk dat binnenkomt?

Tip #9 Gebruik social media kanalen

Neem QR-codes, social media kanalen en URL's op in je drukwerk. Als klanten meer willen weten over je bedrijf, kunnen ze deze gebruiken om de online kanalen te bezoeken. Op deze manier kan een merk eenvoudig worden gepromoot of bekender worden gemaakt.

Het opnemen van hashtags in uw flyers, banners of posters is een andere goede marketingstrategie. Mensen zullen geneigd zijn om het te gebruiken wanneer ze online posten. Hoe meer mensen de hashtag gebruiken, hoe meer de online aanwezigheid zal groeien. Zorg ervoor dat je een unieke hashtag bedenkt die nog niemand anders gebruikt. Hierdoor zullen mensen de hashtag naar jouw merk of bedrijf verwijzen!

Druk iets af waarmee mensen foto's kunnen maken, vooral wanneer er een uitverkoop of evenement is. Mensen hebben de neiging om er een foto van te maken en deze op sociale media te plaatsen. Iedereen kent bijvoorbeeld de lijsten of fotolijsten op festivals, waarmee je op de foto kan!

 

Probeer printproducten als onderdeel van je volgende marketingcampagne en laat het ons weten als je hulp nodig heeft bij het drukwerk!


We print, you smile!